Pop·Rock & Metal·Country·샹송 기타

[스크랩] Feel the Blues I

mistyblue 2011. 12. 8. 23:51

 

 

Eric Clapton - 06 - River Of Tears

 

The Blues Mobile Band - 07 - Crazy Life

 

Mighty Sam McClain - 08 - New Man In Town

 

Magic Slim - 09 - Spider In My Stew

 

Jeff Healey Band - 10 - I Think I Love You Too Much



[참 조]  ▒ ▒ ▒  Eric Clapton - Biography  ▒ ▒ ▒


프레디 킹에서 시작하여 B.B.킹으로 이어지는 스타일들을 익히며 내 연주를 다듬어왔다. 때문에 지금까지도 그들의 체취가 내 연주에서 숨쉬고 있는지도 모른다.”

에릭 클랩튼은 1944년 3월 30일 영국 서리주 리플리에서 태어났다. 15살 때 할아버지로부터 어쿠스틱 기타를 선물 받아 기타를 시작한 그는
척 베리, 보 디들리, 블라인드 레몬 제퍼슨, 로버트 존슨, 스킵 제임스 등을 들으며 기타를 익혔다.

그는 한때 킹스턴 아트 스쿨에 다니면서 디자이너를 꿈꾸었으나 기타가 더 재미있어 63년 9월 루스터스(Roosters)에 가입하였다. 그후
케이시 존스&더 엔지니어즈(Casey Jones&The Engineers)를 거쳐 야드버즈에 가입해 약 1년반 정도 활동하다 존 메이욜 블루스브레이커스(John Mayall’s Bluesbreakers)에 가입해 블루스 기타리스트로서의 지위를 확고히 했다.

66년 7월에는 슈퍼 록트리오
크림(Cream)을 결성해 'Sunshine On Your Love', 'White Room', 'Spoonful' 등 많은 명곡을 발표하였다. 그러나 크림도 오래가지 못하고 68년 11월 앨버트 홀에서의 고별공연을 끝으로 해산하고 만다.

이후 그는
스티브 윈우드, 릭 그레치 등과 함께 블라인드 페이쓰(Blind Faith)를 결성해 셀프 타이틀의 데뷔앨범을 발표하고 록 계의 비상한 주목을 받지만 이 그룹도 얼마가지 못해 해산되었다. 블라인드 페이쓰 후에도 델라니&보니, 레온 러셀, 스티브 스틸스, 조지 해리슨 등과 함께 음악을 하다가 70년 데렉 & 더 도미노스(Derek & The Dominos)를 조직해 [Layla & The Other Assorted Love Songs]라는 명반을 발표했다. 특히 이 앨범에는 듀언 올맨 등이 함께 해 에릭 클랩튼과 트윈 슬라이드 기타 연주를 들려주어 크게 주목받은 바 있다.

그러나 72년에 밴드는 해체되고 이후부터 그는 약물 중독으로 침체기를 보내다가 놀라운 의지력으로 다시 음악을 시작하였다. 이렇게 해서 74년 [461 Ocean Boulevard]란 앨범으로 재기에 성공하고, 계속해서 그는 여러 장의 솔로앨범을 발표했다. 'Lay Down Sally', 'Wonderful Tonight' 등은 당시 그의 인기를 대변해주는 곡들이다. 81년 3월엔 [Another Ticket]이 빅 히트를 장식하고, 85년에는 드럼의
필 콜린스제프 포카로, 베이스의 네이던 이스트도널드 “덕” 던, 기타의 스티브 루카서 등을 초빙해 [Behind The Sun]을 발표해 화제를 모으기도 했다.

한편 88년에는
에릭 클랩튼의 역사를 집대성한 6장 짜리 앨범 [Crossroads]를 공개했고 90년대로 들어와선 언플러그드 사운드를 세계적으로 유행시켜 어쿠스틱 기타가 주도하는 음악을 빌보드차트 등 유명 히트차트에서 맹위를 떨치게 했다. 그리고 'Tears In Heaven' 등과 같은 감미롭고 서정적이며 편안한 멜로디가 담긴 노래들을 발표해 인기 최정상의 아티스트로서 군림하고 있다.

에릭 클랩튼은 우선 피킹의 액센트 조절이 뛰어나다. 곡의 성격에 따라 멜로디에 힘을 넣는 방법이 각기 다른데, 이 피킹 조절이야말로 그만의 빼어난 리듬감과 특유의 그루브를 창출하는 핵이 되고 있다. 거기에 그의 핑거링은 부드럽고 자연스런 포지션 이동을 통해 섬세하며 아름다운 음을 배열해 간다. 이것은 그의 능란한 초킹과 해머링, 풀링, 슬라이드의 효과적인 쓰임에 의한 것이랄 수 있다. 'Why Does Love To Be So Sad', 'Deserted Cities Of The Heart', 'Double Trouble', 'Lay Down Sally'-이 곡은 특히 초킹의 쓰임을 주목해서 들어보라-등이 그 대표적이며 와와 프레이즈에 의한 다양한 바리에이션 솔로도 'White Room', 'Tales Of Brave Ulysses', 'Presence Of The Lord' 등에서 들을 수 있다.

이외에 부드러운 멜로디와 음정의 정확함이 돋보이는 다채로운 벤딩 프레이즈와 런주법도 그의 장기인데, 이후 이러한 주법은 70년대의 하드록 기타에까지 막대한 영향을 미쳤다. 뿐만 아니라 'Do What You Like'에서의 도리안 스케일에 기반한 색다른 솔로처럼 실험적인 테마 전개에도 관심을 보인 바 있다.

어쨌든
‘에릭 클랩튼’이라는 이름은 그 부드럽고 정확한 피킹이 만들어내는 포근하고 화사한 톤과, 노래하는 듯 자연스런 라인, 그리고 독자적인 생명력을 지닌 리듬 등으로 록기타사의 가장 중요한 인물중의 하나로서 기억될 것이다.

사 용 장 비
◇Fender Stratocaster(54), Telecaster(50), Gibson ES-335-TD(63), Martin Acoustic 000-28 그외 다수
◇Marshall 800 Series, Fender Showman Amp
◇Dunlop Cry Baby, Bob Bradshaw Foot Controller, Roland 700 Synthesizer,Ibanez Harmonics/Delay, DBX 160 Compressor, SDE 3000 Roland Delay,Tri Stereo Chorus, Boss CE-1 Chorus

[출처: 음악창고, 글 / 조성진]

Pilgrim [1998년]

1  My Father's Eyes  5:24  
2  River of Tears   7:22  
3  Pilgrim   5:50  
4  Broken Hearted   7:52  
5  One Chance  5:55  
6  Circus  4:11  
7  Goin' Down Slow   5:19  
8  Fall Like Rain   3:50  
9  Born in Time   4:41  
10  Sick & Tired  5:43  
11  Needs His Woman  3:45  
12  She's Gone   4:45  
13  You Were There   5:31
 

Album Review
One strange thing about Eric Clapton's '90s success is that it relied almost entirely on covers and new versions of classic hits; he released no albums of new material between 1989's Journeyman and 1998's Pilgrim. In the decade between the two albums, he had two new hits ? his moving elegy to his deceased son, "Tears in Heaven," and the slick contemporary soul of the Babyface-written "Change the World" ? and Pilgrim tries to reach a middle ground between these two extremes, balancing tortured lyrics with smooth sonic surfaces. Working with producer Simon Climie, his collaborator on the TDF side project, Clapton has created a numbingly calm record that, for all of its lyrical torment, displays no emotion whatsoever. Much of the problem lies in the production, which relies entirely on stiff mechanical drumbeats, gauzy synthesizers, and meandering instrumental interludes. These ingredients could result in a good record, as "Change the World" demonstrated, but not here, due to Pilgrim's monotonous production. Unfortunately, Clapton doesn't want to shake things up ? his singing is startlingly mannered, even on emotionally turbulent numbers like "My Father's Eyes" or "Circus." Even worse, he's content to take a back seat instrumentally, playing slight solos and fills as colorless as the electronic backdrops. The deadened sonics would make Pilgrim a chore even if there were strong songs on the record, but onl      y a handful of tunes break through the murk. Considering that Journeyman, his last album of original material, was a fine workmanlike effort and that From the Cradle and Unplugged crackled with vitality, the blandness of Pilgrim is all the more disappointing.



 


[참 조]  ▒ ▒ ▒  The Blues Mobile Band - Discography  ▒ ▒ ▒


THE BLUESMOBILE BAND e' una (big) band di Padova, composta da 9 elementi che porta in scena, con tanta passione e autentico divertimento, un vero e proprio spettacolo tributo ai Blues Brothers. La loro performance non e' solamente di carattere musicale, il loro e' un vero e proprio show durante il quale si canta e si balla al ritmo dei brani piu' famosi dei Blues Brothers. La ciliegina sulla torta e' rappresentata dalla rivisitazione dal vivo degli sketches piu' esilaranti del mitico film di John Landis uscito nel 1980. Il coinvolgimento del pubblico e il divertimento sono garantiti. The Bluesmobile Band, il primo vero tributo in Italia ai Blues Brothers!

The Blues Mobile Band [1995]

1   What I Do   3:41  
2   She's Gone   7:34  
3   I'm Going Home   4:17  
4   I Can't Stand It   3:49  
5   Try Hard   3:54  
6   Leave This Town   3:54  
7   I've Got Dreams to Remember   4:25  
8   Leave Me Alone   4:34  
9   Tell Me Why   4:21  
10   Helpless Without You   4:43  
11   Too Late   6:41

Album Review



 

[참 조]  ▒ ▒ ▒  Mighty Sam McClain - Biography  ▒ ▒ ▒


Vocalist Mighty Sam McClain is a specialist in Southern soul-blues, one       of the original masters from the 1960s, when the music enjoyed its peak popularity. He carries on the tradition of vocalists like Bobby Bland, Solomon Burke, Otis Clay, James Carr and Otis Redding. His excellent 1990s recordings are now widely available, but that wasn't always the case.

Like so many other soul-blues vocalists, McClain began singing gospel in his mother's choir when he was five. At 13, owing to disagreements with his stepfather, he left home and lived with grandparents for a while before hooking up with
Little Melvin Underwood. He worked with Underwood first as a valet and later as a featured vocalist in his road show.

His inspirations included
Little Willie John, Clyde McPhatter of the Drifters, B.B. King, and Bobby "Blue" Bland. McClain recalled seeing Bland at the city auditorium in Monroe, La. as a revelatory moment. Years later, McClain would open for Bland at Tipitina's, a blues club in New Orleans. To this day, he considers Bland's nod of approval a high point of his career.

While working at the 506 Club in Pensacola, Fla., in the mid-1960s, he was introduced to producer and DJ
Don Schroeder. Working with Schroeder, he recorded Patsy Cline's hit "Sweet Dreams." After this, several other visits to Muscle Shoals Studios in Alabama yielded singles like "Fannie Mae" and "In the Same Old Way." McClain continued to create an ever-broadening audience for his singing via his engagements at the 506 Club and later at the Apollo Theatre in Harlem. He recorded a single for Malaco and two singles for Atlantic in 1971 before falling off the music scene for awhile.

For the next 15 years or so, McClain took menial day jobs, living in Nashville and New Orleans. The Neville Brothers and others from the Crescent City scene have been credited with helping him revive his career as a singer. McClain met Mason Ruffner's drummer Kerry Brown, and the two put a band together. Shortly after, they recorded a single for Carlo Ditta's Orleans label, and McClain's recording and performing career was rejuvenated. After recording with Hubert Sumlin on Hubert Sumlin's Blues Party for the BlackTop label in 1987, McClain began to re-establish his former reputation as a great soul-blues singer, touring with Sumlin and his entourage. By the late 1980s, McClain had moved from Houston to Boston. For most of the 1990s, he's lived in Boston and southern New Hampshire.

McClain didn't record his first studio album under his own name until he was 50, through his Boston drummer
Lorne Entress, who made a connection with the California-based Audioquest label.

McClain's Audioquest albums include Give It Up to Love (1992), Keep on Moving (1995), and Sledgehammer Soul and Down Home Blues (1996), the last nominated for a W.C. Handy Award. All received rave reviews from the critics, and for the first time in his life, he's in control of his own song publishing rights. Most of the songs on all three albums utilize a full horn section, and on top of this ride McClain's deep, powerful vocals, oftentimes in self-penned songs. (Give It Up to Love has since been re-released (1997) on the JVC label.) Blues for the Soul (2000) was issued on Sundazed and Sweet Dreams followed on Telarc in 2001.

Since the late 1980s, McClain's career has been on the upswing again since he put together some great backing bands and carved a niche for himself in Europe. McClain continued to tour the U.S., Europe and Canada.

Journey [1998년]

1  I'm a Man  5:43  
2  Thank You  4:49  
3  A Change Is Gonna Come  6:51  
4  New Man in Town  5:40  
5  No More Tears  5:20  
6  Mr. So and So  3:33  
7  Time Is Running Out  3:51  
8  I'm Yours  3:40  
9  Other Side of the Tracks  7:27  
10  Prove It to Me  4:42  
11  Hanging on the Cross (Between Heaven and the Blues)  5:44  
12  Somebody Help Me  4:29

Album Review
Singing praises to God and sharing his love for others despite having faced tragedy and setbacks in his past, McClain is rather reminiscent of the Biblical character, Job (who despite losing everything, still praised God, and then was blessed with twice as much wealth and a bigger family than before). McClain's life journey has often been rocky; he has faced rejection by his family, survived substance abuse, and been ignored by the music industry despite his hard-working attempts to gain attention. But turning to God, he remained faithful and is now blessed with a critically acclaimed career and a loving family. This album shares all of this, and his honest, retrospective outlook wins hands down. Take a look at "No More Tears," twhere he takes the familiar line of "walking the backstreets," translating it to his life experiences ? feeling frustrated, moving from place to place without seeing his situation improve. This honesty transcends to the supporting musicians, who give from-the-bottom-of-the-heart solos without sounding mushy, from bassist
Tim Ingles' funky jazz feel on "I'm Yours," to Bruce Katz thumping the ivories or the B-3.




[참 조]  ▒ ▒ ▒  Magic Slim - Biography  ▒ ▒ ▒


Magic Slim & the Teardrops proudly uphold the tradition of what a Chicago blues band should sound like. Their emphasis on ensemble playing and a humongous repertoire that allegedly ranges upwards of a few hundred songs give the towering guitarist's live performances an endearing off-the-cuff quality: you never know what obscurity he'll pull out of his oversized hat next. Born Morris Holt on August 7, 1937, the Mississippi native was forced to give up playing the piano when he lost his little finger in a cotton gin mishap. Boyhood pal Magic Sam bestowed his magical moniker on the budding guitarist (and times change as Slim's no longer slim). Holt first came to Chicago in 1955, but found that breaking into the competitive local blues circuit was a tough proposition. Although he managed to secure a steady gig for a while with Robert Perkins' band (Mr. Pitiful & the Teardrops), Slim wasn't good enough to progress into the upper ranks of Chicago bluesdom.

So he retreated to Mississippi for a spell to hone his chops. When he returned to Chicago in 1965 (with brothers
Nick and Lee Baby as his new rhythm section), Slim's detractors were quickly forced to change their tune. Utilizing the Teardrops name and holding ont      o his Magic Slim handle, the big man cut a couple of 45s for Ja-Wes and established himself as a formidable force on the South side. His guitar work dripped vibrato-enriched nastiness and his roaring vocals were as gruff and uncompromising as anyone's on the scene. All of a sudden, the recording floodgates opened up for the Teardrops in 1979 after they cut four tunes for Alligator's Living Chicago Blues anthology series. Since then, a series of nails-tough albums for Rooster Blues, Alligator, and a slew for the Austrian Wolf logo have fattened Slim's discography considerably.

The Teardrops weathered a potentially devastating change when longtime second guitarist John Primer cut his own major-label debut for Code Blue, but with Slim and bass-wielding brother Nick Holt still on board, it's doubtful the quartet's overall sound will change dramatically in Primer's absence. In 1996, Slim signed with Blind Pig and has cut some of the most-celebrated albums of his career, including Scufflin' in 1996, Black Tornado in 1998, Snakebite in 2000, and Blue Magic in 2002. A live recording taped in 2005 at the Sierra Nevada Brewery was released that same year on both DVD and CD as Anything Can Happen. Tin Pan Alley, a set of recordings made between 1992 and 1998 in Chicago and Europe, was released in 2006 by Austria's Wolf Records. Midnight Blues appeared in 2008.

True To Yourself [2003년]

1  Spider in My Stew  4:37  
2  Rough Dried Woman  3:58  
3  Sometimes I Wonder   6:16  
4  Oh Wee Baby   4:28  
5  Wonder What's the Matter   5:09  
6  Stranded on the Highway  4:13  
7  Evil   3:54  
8  Why Does a Woman Treat a Good Man So
Bad  3:36  
9  Don't Tell Me 'Bout Your Troubles   6:06  
10  I'nt Doing Too Bad   4:47
11  I Got to Leave   3:40
 

Album Review




[참 조]  ▒ ▒ ▒  Jeff Healey Band - Biography  ▒ ▒ ▒


캐나다 토론토 출신의 보컬이자 기타리스트인 Jeff Healey가 이끄는 The Jeff Healey Band의 라이브 앨범이다. 앞을 보지 못하는 장님인데도 불구하고 그의 음악적인 실력은 다른 어떤 뮤지션들에 못지않은 실력으로 많은 사람들에게 기억된다. 의자에 앉아서 피아노를 마치 치듯이 기타를 연주하며, 노래를 부르는 Jeff의 모습은 많은 사람들에게 큰 충격과 감동으로 다가왔다. Jeff의 음악적 실력은 장님이라는 것으로 대중에게 측은한 마음으로 다가선 것이 아니라, 그만의 새로운 연주를 선보이며 많은 사람에게 놀라움을 주었다.

한 살 때부터 눈의 암으로 인해서 앞이 보이지 않았던
Jeff는 3살 때부터 기타를 잡기 시작하여, 그만의 연주를 하기 시작하였다. Jeff는 1985년 베이시스트 Joe Rockman, 드러머 Tom Stephen과 함께 트리오를 결성하여 본격적인 활동을 하기 시작한다. 그들의 첫 싱글 <Angel Eyes>의 히트와 더불어 미국에서 플랫티넘을 기록하면서 성공적인 데뷔를 하게 된다.

2000년 [Get Me Some] 이후
Jeff Healey는 자신의 소유인 Healey Ophonic 레이블에서 재즈 앨범을 내면서부터 새롭게 음악적인 방향을 바꾸어 활동을 하고 있지만, 블루스에 기초한 록을 연주하는 The Jeff Healey Band를 많은 사람들은 여전해 기억하고 있을 것이다.

이 앨범은 1999년 Montreux에서의 라이브를 담은 음반이다. Montreux Jazz Festival은 전 세계에서 가장 큰 페스티벌 중의 하나로 스위스 Montreux에서 1967년부터 매년 7월초에 열리기 시작했다. 그 이후에 수많은 아티스트들이 공연을 해온 곳이기도 하다. 1970년대부터는 더 다양한 장르로 블루스에서 소울, 락에 이르기까지 그 영역이 넓어지게 되었다. 그 영향력과 명성은 더 해져서 재즈 페스티벌에서 세계적인 뮤직 페스티벌로 자리 잡았다.

필자도 제프 힐리의 클럽 라이브를 캐나다 몬트리올의 한 클럽에서 본적이 있는데 벌써 수년이 지났지만 그가 기타 연주를 하는 모습은 생생하다. 기타를 무릎 위에 놓고 흡사 가야금 연주를 하는 것처럼 연주하는데 벤딩을 어떻게 하는지 특이한 주법으로 알버트 킹 같은 블루스 프레이즈를 쏟아내는 모습은 잊을 수가 없다. 특히 공연 마지막에 기타를 부수는 장면은 흡사 지미 핸드릭스를 연상케 했다.

[Live At Montreux 1999]은 총 12곡이 담겨져 있으며, 그 중에서 두 곡, George Harrison의 커버인 <While My Guitar Gently Weeps>와 Jeff의 곡인 <That's What They Say>는 1997년 라이브이다. 1999년에는 Jeff Healey Band 멤버와 세컨기타로 기타리스트 Pat Rush로 라인업이 되어있지만, 1997년에는 Philip Sayce가 세컨기타를 맡아서 연주했다.

오랜 시간이 흘렀지만, 2005년에 Eagle 레이블에서 새롭게 선보인 라이브 앨범이다. 앞이 안보이지만 열정적인 파워풀한 연주와 목소리를 들려주는 Jeff의 라이브를 접할 수 있는 앨범일 듯하다.


글 김인국 (kimieblues@yahoo.com)

출처 기타랩 06/11   http://guitarlab.co.kr

Hell or High Water [2002년]

1  Full Circle  4:11  
2  I Think I Love You Too Much  6:27  

3  I Can't Get My Hands on You  3:40  
4  How Long Can a Man Be Strong  4:25  
5  Let It All Go  3:42  
6  Hell to Pay  3:53  
7  While My Guitar Gently Weeps  5:13  
8  Something to Hold on To  3:56  
9  How Much  4:46  
10  Highway of Dreams  4:47  
11  Life Beyond the Sky  4:56
 

Album Review
A solid follow-up to Healey's impressive debut, Hell To Pay features some of the guitarist's hottest playing to date.

 

출처 : http://kr.blog.yahoo.com/hanwooln/1468485

출처 : 길 위에 흐르는 음악
글쓴이 : 호크아이(이주성) 원글보기
메모 :